2023-02-26

BILDER FRÅN DET PÅBÖRJADE BYGGET

2021-11-23

NU KAN VI VISA RITNINGARNA ÖVER NYA SKOLAN

Arbetet med nya skolan går framåt och vi kan nu visa ritningarna över hur det kommer att bli när allt är färdigt.

Klicka på bilden för att se den i större format.

2021-05-15

BYGGET AV NY SKOLA PÅBÖRJAS I HÖST

I september kommer Stödföreningen för Martaskolan påbörja bygget av en ny skolbyggnad i Uganda.

Idag hyr vi en skolbyggnad i Mukono och hyran för byggnaden har höjts successivt under de senaste åren. För några år sedan köpte vi därför mark i Jinja för att bygga en ny skola, vilket gör att vi kan styra över kostnaderna bättre och få mer användning för pengarna.

Nu när bygget påbörjas behöver vi stöd från sponsorer mer än någonsin. Om du vill stötta oss och på så vis hjälpa unga i Uganda få en utbildning, hör av dig till styrelsens ordförande Oddgeir Kvamme på oddgeir.kvamme@gmail.com.

2018-11-25

KÖP MARTASKOLANS GÅVOBEVIS I JULKLAPP

Ge bort en julklapp som bidrar till att unga i Uganda får möjlighet att utbilda sig. Swisha ett valfritt belopp till 1230911552 eller sätt in på PG 900440-9, och fyll sedan i ditt namn och emailadress nedan, så skickar vi dig ett gåvobevis direkt.

God jul önskar Martaskolans stödförening!

2018-11-05

ERT STÖD MÖJLIGGJORDE

NATIONELLA PROV

Tack vare Martaskolans medlemmars gåvor kunde de föräldralösa flickorna på Martaskolan göra det nationella provet. I Uganda tas en utgift ut för att genomföra provet, och för de av skolans elever som inte har en förälder eller målsman som kan betala är det stödet från Martaskolans givare som möjliggör att de kan göra provet.

Ett hjärtligt tack för ert viktiga stöd!

2017-07-06

MARTASKOLAN BEHÖVER ÖKAT STÖD FÖR BYGGE AV NY SKOLA

Vi behöver mer sponsring! Hyresvärden för Martaskolan höjer kontinuerligt den redan höga hyran och ger inte tillräckligt underhåll. Hyran är för hög i förhållande till byggnadens standard.

Stödföreningen köpte därför ny mark förra året och vi har bestämt oss för att bygga en egen skola som kommer att göra skolgången mycket bättre för flickorna. Fördelarna med en ny skolbyggnad är flera. Allt som investeras gynnar skolan och det blir enklare att planera ekonomin för föreningen då kostnaderna är mer förutsägbara.

Byggprojektet är indelat i tre delar, och vi behöver sponsorer till varje projekt:

Projekt Anna: Inköp och uppsättning av betongstolpar för inhägnad av skolmark.

Innefattar cirka 220 betongstolpar, cement, sand, vatten, transport, borrning för stolpar, arbetare, lunch.

Kostnad: 30.000:- SEK

Projekt Bernice: Bygga vaktstuga på skolmark.

Markarbeten och byggmaterial.

2-3 rum.

Kostnad: 27.000:- SEK

Projekt Chanel: Uppsättning av nät på betongstolpar.

Inköp av chainlink G10, 18 meter x 38 rullar

Kostnad: 53.000:- SEK

Är ni intresserade av att hjälpa oss att förbättra skolgången för Ugandas unga? Kontakta vår ordförande Oddgeir Kvamme på: oddgeir.kvamme@gmail.com.

2017-03-25

ELEV FRÅN MARTASKOLAN BÄST I NATIONELLT PROV

Nakirijja Madrine, en av Martaskolans elever, fick bäst resultat i hela provinsen Mukono på de nationella proven som genomfördes nyligen.

Nakirijja, som förlorade sina föräldrar i ett jordskred, hade förlorat allt hopp om att någonsin få utbilda sig igen innan hon fick möjlighet att studera på Martaskolan.

– Martaskolan har gjort mig till en kunnig och modig person och gett mig hopp om framtiden igen. Jag vill tacka stödföreningen för Martaskolan och dess sponsorer för all hjälp jag fått, säger Nakirijja.