Äldre nyheter

Berättelser från våra elever

2016-12-15

VINNARE KORADE I MARTASKOLANS SCHYSST JUL-LOTTERI

Den 3-4 november deltog Martaskolan på julmarknaden Schysst Jul och sålde handgjorda produkter från Uganda. Vi fick ett väldigt positivt gensvar på marknaden och vill rikta ett stort tack till alla fantastiska människor som kom förbi och köpte produkter och  ville veta mer om Martaskolan, tack vare er får eleverna på skolan mer resurser!

För de som köpte saker anordnade vi även ett lotteri där vi nu dragit tre vinnare, de vinnande lotterna är 17, 21 och 98. Kontakta oss för att få ta del av er vinst!

Martaskolan ger unga i Uganda nya möjligheter. Många av skolans elever har förlorat sina föräldrar i sjukdomar eller olyckor och på så sätt mist hoppet om framtiden. Studierna på Martaskolan leder till en examen som ger en god grund att stå på i arbetslivet eller för vidare studier, men också gemenskap och tak över huvudet. Vi kommer under de kommande veckorna att publicera berättelser från våra elever om vad Martaskolan betyder för dem, läs de första berättelserna nedan.

"Jag hoppas kunna jobba som radiopratare i framtiden, och vill även tävla i korgboll", säger Nakkadu Diana.

Hennes föräldrar dog i Aids för över tio år sedan. Hon blev efter det intvingad i ett tidigt äktenskap av sin farbror men Martaskolan kom till hennes undsättning och hon är nu väldigt glad över sin livssituation.

"Att studera på Martaskolan har gett mig hoppet om livet tillbaka", berättar Apili Dorcus.

Hennes föräldrar avled i Hepatit B för fem år sedan och lämnade Apili och hennes två småsyskon föräldralösa. Nu ser hon positivt på framtiden och vill studera vidare till att bli lärare efter utbildningen på Martaskolan.

"Martaskolan är en chans för mig att forma en ljusare framtid. Jag har lärt mig prata engelska, jag får mat för dagen, jag lär mig interagera med andra och får gemenskap", säger Nasaka Lukia.

Hennes föräldrar gick bort i en brand och hon har sedan dess blivit omhändertagen av sin morfar, tills hon flyttade in på Martaskolan.

Idag hyr vi en skola vilket kostar en del pengar. Ägarna är inte så värst intresserade av att underhålla skolan. Det vi lägger ner på förbättringar av skolan känns inte helt bra på grund av att vår hyresvärd utnyttjar detta för att höja vår hyra hela tiden.

Det var just det som hände med den förra skolan vi hyrde, hyran blev alldeles för hög i förhållande till den standard skolan hade.

Därför har vi nu beslutat att samla in medel för att köpa mark och bygga en egen skola.

2009-10-01

Stödföreningen för Martaskolan har startat ett nytt projekt - "Ny skola"

Fördelen med detta är att vi slipper alla dessa diskussioner om hyreshöjningar hela tiden. Allt som vi investerar gynnar istället oss och ingen hyresvärd. Mark går att komma över relativt billigt och arbetskostnad för att bygga en skola är också väldigt billigt.

Så vill ni stödja detta projekt, då kan ni sätta in valfritt belopp på vårt Plusgiro-konto 90 04 40-9  och märka det med “Ny skola” och glöm inte ditt namn så att vi vet vem som har betalt.

Vi kommer att kvartalsvis rapportera om hur det fortskrider här på hemsidan.